Mörkö tipahti postiluukusta

Mörkö tipahti postiluukusta

Image

Kirje tipahtaa postiluukusta ja huomaat sen olevan perintäkirje. Päässäsi alkaa pyörimään monenmoisia ajatuksia: "aivan varmasti olen maksanut kaikki laskuni", "mitä muka olen jättänyt maksamatta", "onpa tämä noloa", apua, olen varmaan saanut maksuhäiriömerkinnän", "heidänhän piti perua lasku”.

Nämä ovat varmasti tuttuja ajatuksia niille, jotka ovat joskus saaneet perintäkirjeen. Perintäkirjeen ajatellaan olevan iso paha mörkö. Se pahamainen lappunen, joka piinaa saapumisellaan ja ahdistaa perintäkuluillaan vastaanottajaa. Naapurikin varmaan huomasi, että sain perintäkirjeen.  

Oikeasti tämä postitse tuleva lappunen ei ole niin paha asia, kuin mitä siitä ajatellaan. Ihmisiähän me vain olemme ja jokainen meistä on varmaan joskus unohtanut maksaa laskunsa eräpäivänä. Inhimillistä, eikö?

Miten sitten toimia, jos postiluukusta tipahtaa perintäkirje? 

Ennen kuin päästät verenpaineesi nousemaan tappiin, avaa kirje ja tarkasta mitä laskua perintäkirjeessä oikein karhutaan. Älä ainakaan heitä kirjettä avaamattomana roskiin. Muista perintätoimiston olettavan, että kyseistä laskua ei ole maksettu. He eivät siis piruillakseen lähetä sinulle kirjeitä.

Mikäli olet maksanut kyseisen laskun ajallaan tai ennen perintäkirjeen päiväystä, lähetä sähköpostitse tai postitse alkuperäiselle velkojalle ja perintätoimistolle kuittikopio(t) tai tarkat maksutiedot.

Jos olet maksanut alkuperäisen laskun perintäkirjeen päiväyksen jälkeen, muista maksaa myös perintäkirjeessä olevat perintäkulut.

Mikäli koet alkuperäisen laskun kokonaan aiheettomaksi, tee reklamaatio kirjallisesti alkuperäisen laskun lähettäjälle. Ilmoita asiasta myös perintätoimistolle, jotta he tietävät keskeyttää perinnän reklamaation käsittelyn ajaksi. 

Mikäli huomaat unohtaneesi maksaa alkuperäisen laskun, maksa lasku saamallasi perintäkirjeellä. Älä huoli, sinulle ei ole tullut vielä maksuhäiriömerkintää.

Jos et pysty maksamaan laskua perintäkirjeen eräpäivään mennessä, kannattaa olla yhteydessä perintätoimistoon. Tässä kohtaa asia on vielä järjestettävissä ja voit sopia perintätoimiston kanssa laskun eräpäivän siirrosta tai maksusuunnitelmasta.

Jos et vieläkään tiedä mistä perintäkirjeessä on kyse, ota rohkeasti yhteyttä perintätoimistoon.

Lopuksi

Huomaatko, perintäkirje ei ole niin iso paha mörkö, kuin siitä ajatellaan. Avaa kirje ja tutki rauhassa mistä on kyse. Perintäkirje ei pure sinua, eikä myöskään perintätoimiston asiakaspalvelijat. Tehtävämme on auttaa ja neuvoa perintäkirjeen saanutta asiakasta.

Asiakaspalvelu

asiakaspalvelu@ktc.fi

(09) 4134 5151

Asiakaspalvelumme palvelee sinua arkisin klo 9.00–16.00.

Myynti

myynti@ktc.fi

020 721 84 96


Robin Baarman, myyntipäällikkö

robin.baarman(at)ktc.fi

020 721 84 96


Rainer Komi, myyntipäällikkö

rainer.komi(at)ktc.fi

020 721 84 96


Myyntimme palvelee sinua arkisin klo 9.00–16.00.

020 -yritysnumeroihimme soitettaessa puhelun hinta on 8,28 snt/puhelu.